Roadtrip HWY1

Reseskildring från Roadtrip HWY1  SF – LA

Golden Gate Bridge San FransiscoBubba Gump  Shrimp CoFilbert Stret - steepets street in San FransiscoLombard Street - (Näst) krokigaste gatan i San Fransisco  8 kurvor, 180m, max 8km/timChinatownThree Wise MonkeysView från Twin PeaksPainted LadiesPainted LadiesSanta Cruz17 mile drive The Lone CypresThe Lone CypresThe Lone CypresCarmel-by-the-SeaCamaro RSS ConvertibleBixby Bridge 1932Bixby Bridge 1932Bixby Bridge 1932Bixby Bridge 1932View from Rocky Point RestaurantView from Rocky Point RestaurantView from Rocky Point RestaurantView from Rocky Point RestaurantMadonan Inn i San Luis ObispoSolvang - med danska korsvirkeshus och väderkvarnarSolvang - med danska korsvirkeshus och väderkvarnarSolvang - med danska korsvirkeshus och väderkvarnarVenice Canals i Los AngelesVenice Canals i Los AngelesVenice Beach i Los AngelesVenice Beach i Los AngelesVenice Beach i Los AngelesVenice Beach House i Los Angeles - mkt trevligt att bo på, 30 från stranden

Roadtrip HWY1 -I april 2017 gjorde jag, tillsammans med min co-driver denna episka resa – vilket man ju borde gjort för 40 år sedan (och sedan gjort på nytt)

Vi flög till San Fransisco där vi stannade i 2,5 dgr – så pass mycket att se och göra att den tiden i princip behövs. Vi bodde mycket central till de mesta sevärdheterna i Nob Hill bara en nerförsbacke med cable car ner till Fishermans Warf, Pier 39 mm. Hotellet hette för övrigt Nob hill och var helt OK men lite gammalt och lite slitet men läget var helt perfekt – där sparade vi mycket tid.

Vi besökte Fishermans Warf, åt shrimps på Bubba GumpsPier 39 (must do) och hade planerat att promenera en rund – planerad efter Google Maps – men insåg snart att den tidplanen aldrig skulle hålla. Planen gick ut på att vi skulle äta lunch på The Cliff House med utsikt över havet men det pekade efter en stund mer på middag. Vi hyrde därför cyklar någonstans mitt emellan Fishermans Warf och Golden Gate.

Cyklade bort till bron, tog lite bilder och imponerades över både bygget och utsikten – mäktigt att se denna berömda bro i verkligheten. (Jodå – vi kommer att köra över den också – åt båda hållen – var lugna…)
Att det fanns branta gator i SF visste vi men att de var så många och alla alltid gick uppför… blev en liten överraskning. Det tog på krafterna ska erkännas men var väl värt alla svettdroppar och stumma knän… Vi sen lunchtid kommer vi fram till Cliff House restaurangen med ”million dollar view” där vi väntar ett tag i baren på att få ett fönsterbord. Det ligger på västra sidan med utsikt över Stilla Havet.

På vägen tillbaka cyklade vi igenom en storm park där det fanns bisonoxar. Fascinerande också – mitt inne i staden finns minst 2 golfbanor…

Dag 2 åker vi med vår Camaro RS Convertible upp till Twin Peaks med en fantastisk utsikt över hela staden och där man kan skymta Golden Gate långt bort i fjärran. På tillbakavägen besöker Painted Ladies på Steiner Street – de 6 vackra viktorianska husen i pastellfärger som finns på otaliga vykort. Det finns bara EN levande person som varit inne i alla 6 husen – en fastighetsmäklare vars mamma bor i ett av husen…

Vi åker sakta(max 5mph) nerför krokiga Lombard Street med 8 skarpa kurvor, 180m lång, (den bara NÄST krokigaste gatan i SF, den krokigaste är Vermont Street (7 kurvor men krokigare) men den är inte lika fotogenique). (LS är rankad som nr 4 av 576 saker att göra i SF – Tripadvisor).
Vi tar oss också – med hjärtat i halsgropen – nerför Filbert Street – den brantaste gatan i SF

Vi åker givetvis också cable car och hoppar av vid Union Square och tar en härlig fika på torget. I närheten av Union Square vänder också spårvagnarna -d et sköts för hand av 2 bastanta herrar. Eftersom mycket folk samlas där för att både kliva av och på spårvagnen så uppträder också olika typer av artister – verkligen en upplevelse.

Vi tar oss också till Chinatown där vi träffar på Three Wise Monkeys (”see no evil, hear no evil, speak no evil”)

Vi åker norrut över BRON och besöker Muir Woods med både riktigt gamla och stora redwood träd. Tillbaka söderut över bron och ner mot Santa Cruz – surfarnas mecka.

Eftersom det varit allvarliga ”mudslides” pga oväder så har bron Pfeiffer Canyon Bridge rasat helt och vi kan inte åka vidare den vägen hela vägen söderut. Vi ändrar planerna och besöker vackra Point Lobos natur reservat istället för att få se vackra McWay Falls i Big Sur.
Vi kan lyckligtvis däremot komma både fram till och köra över Bixby Bridge – nästan lika mäktig och känd som GG – färdigställd 1932.

Inte så långt därifrån ligger Rocky Point Restaurant med en makalös utsikt över havet och i fjärran skymtar man Bixby Bridge – magiskt.

Vi kör naturligtvis ”the scenic road” 17-mile drive i Monterey och lunchar på The Tap Room på anrika Pebble Beach golfklubb – synd man inte hade golfklubborna med sig och tid över för en runda – hade varit något för CV:et…
Vi stannar så klart vid The Lone Cypress – världens mest fotograferade träd – det kan man förstå…

Vi besöker Carmel-by-the-Sea – en mycket pittoresk liten by- där Clint Eastwood varit borgmästare och där det inte finns varken rödljus, parkeringsautomater och hundarna har högre status än människan…Här bor eller har sommarhus – bor konstnärer och artister av lika slag – det s.k. kreativa folket. Här skulle jag kunna tänka mig att bo – när till Pebble Beach och Santa Cruz för lite surfing, nära till storstäderna SF och LA .

Färden bär av vidare ner mot San Luis Obispo – där vi övernattar på kitschiga Madonna Inn. Morgonrockarna var chockrosa, restaurangen gick i rött och rosa med små feta änglar här och där bl.a. Vilken upplevelse!
Vi svänger in till också mycket pittoreska och mysiga Solvang (soläng på danska)- där alla hus går i dansk stil (korsvirkeshus) och väderkvarnar  självklart äter vi lunch på Paulas Pancake House – vad annars.

Därefter vidare ner mot Santa Barbara där vi kopplar av en stund på piren.

Slutligen kommer vi in på en 6 filig motorväg in i Los Angeles där vi bor på Venice Beach House – ett f.d. privatägd villa 30 m från stranden – mycket personligt och trevligt.
Vi strosar längs Venice Beach, den berömda strandpromenaden, och kollar in livet där, promenerar sen till Venice Canals (ett litet Venedig i miniatyr) tar bilen ! till Sunset Boulevard och the Strip samt sedan vidare till Santa Monica Pier.

Vi avslutar denna härliga Roadtrip HWY1 med att njuta av en god middag först och sedan njuta av solnedgången nere vid havet – bara 30 från där vi sedan tillbringar sista natten.

Här kan du läsa om en annan slags Roadtrip – Single track roads in Scotland  (intern länk)

Flyg till San Fransisco – 2,5dgr där- Muir Woods – Tillbaka över Golden Gate Bridge – Santa Cruz – Point Lobos nationalpark- 17 mile drive och lunch på Pebble Beach Golf club – Carmel by The Sea- Bixby Bridge (där vi fick vända strax efteråt pga att Pfeiffer Bridge kollapsat pga långvariga kraftiga regnväder) – Rocky Point Restaurant-San Luis Obispo (Madonna Inn) – Santa Barbara-Los Angels med Venice Beach – Sunset Boulevard – Santa Monica Pier mm – flyg hem från LAX
Det här(se vänsterspalten) och lite till – hann vi se och uppleva på 2,5 dgr i SF. En dag hyrde vi cyklar och cyklade mellan Fishermans Warf via GG bron – åt lunch på Cliff House, tillbaka genom Golden Gate Park. En annan dag tog vi bilen upp till Twin Peaks med en otrolig utsikt över hela staden, besöket Painted Ladies samt åkte förstås Lombard Street och även brantaste gatan Filbert Street.
Vi bodde på Venice on the beach Hotel (en f.d. privat villa) bara 30 m från stranden. Tog bilen till Sunset Boulevard och The Strip, vidare in i Beverly Hills och till Santa Monica Pier. Samt promenerade till Venice Canals.