Amsterdam – Giethoorn

• Tour on the canals in Giethoorn with Punterwerf wooden sloop
  • Bed and Breakfast De Paasloërhof, Giethoorn
  • Canal tour with Swaen
  • Rest. d'Vijff Vlieghen (The five flies)
  • The Mill in Abcoude
  • Abcoude
  • The Mill in Abcoude

Reseskildring från en miniresa till Amsterdam samt Giethoorn

Vi var 3 vuxna par som åkte till Amsterdam för att pröva på att ”leva och bo” som Amsterdam borna och holländarna gör. Vi började med att bo på billigt IBIS hotell vid flygplatsen på kvällen vi anlände. Nästa dag tog vi hyrbilen och åkte till Zaanse Schans och tittade på alla gamla kvarnar de forslat dit på trailers. Vi åt gott på Rest D´Swarte Walvis som låg alldeles vid vattnet och med fin utsikt.

Efter utflykten till Zaanse Schans åkte vi tillbaka till Amsterdam där vi bodde på den mysiga husbåten som vi hyrde av Nicole via AirBnb. Den låg vid en av kanalerna mycket central och nära Joordans.
Efter att ha strosat runt på de trevliga gatorna så åt vi middag på den mycket mysiga restaurangen d’Vijff Vlieghen (The five flies) – i dunkla gamla källarvalv- en härlig atmosfär.

Denna natt och nästa bodde vi på en riktigt spektakulär och mysig kvarn i den lilla byn Abcoude ca 30 min med bil från city . På kvällen åkte vi in och tog en kvällstur med Jewel Cruises saloon boat från 1900-atalets början. P den åt vi en förstklassig trerättersmeny som hämtades upp från en närliggande restaurang. Det var verkligen en upplevelse speciellt eftersom vi fick uppleva en härlig solnedgång också.

Nästa dag gör vi en bilutflykt till den mycket pittoreska lilla by Giethoorn, där det i centrum av samhället inte får köra några som helst bilar utan man färdas på små eldrivna båtar i olika former och storlekar. Trevligast är de från Punterwerf Wildeboer som är helt i trä – mycket trevliga än aluminium båtar. På kvällen intog vi en fantastisk middag på restaurang de Lindenhof med en * i Guide Michelin.