Island

Island reseskildring – rundtur genom eld, lava, is och vatten

Island, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, GlobetrotternIsland, Iceland 2014, Globetrottern

Island reseskildring

Världens mest spektakulära rundtur med bil på en ö.

Dag 1Reykjavik, Perlan

Island reseskildring, PerlanIsland reseskildring Restaurant PerlanIsland reseskildring Restaurant Perlan

Vi reste till Island med Vulkanresor, hyrde en bli, en fyrhjulsdriven lite större och mer komfortabel (och säker) bil (KIA Sorento) och åkte sedan en klassisk rundresa längs ”ringvägen” – riksväg 1, som löper runt Island.

Vi börjar i Reykjavik med en utsökt middag på restaurang Perlan, en glaskupol placerad på sex cisterner som försörjer staden med hett vatten från d e heta källorna. På ca 2 tim roterar restaurangen 360 grader och man får på så sätt en fin utsikt över hela staden – som för övrigt betyder Rökviken.

Dag 2 Reykjavik – Vik 32 mil
Thingvellir Nationalpark, Geysir

Island reseskildring, Stokkur vid GeysirIsland reseskildring ThingvellirIsland reseskildring Thingvellir

I Thingvellir ser vi förkastningssprickorna där kontinentalplattorna för Europa och Nordamerika möts. Vi besöker också gejsern Stokkur vid Geysir so har utbrott var 5:e min (Geysir själv har bara sporadiska utbrott nuförtiden)

Dag 2 Gullfoss, Seljalandsfoss, Skogarfoss

Island reseskildlring SelkjalandsfosIsland reseskildlring Lunnefågel,PuffinsIsland reseskildring Skogarfors vattenfall

Vi fortsätter resan på dag 2 och besöker nu TRE st mäktiga vattenfall, alla lika  vackra och mäktiga men på olika sätt. Vid Selkjalandsfos kan man gå in BAKOM vattenfallet. Vi övernattar i Drangshlid alldeles vid foto av det svår uttalade Eyafjallajökull (som hade utbrott 2010 och 2011).

Vi hinner också se de charmiga Lunnefåglarna (puffins) vid Dyrholaey. Arten heter Fratercula arctica (fratercula betyder ”den lille brodern” ) De ser ut som en ledset sminkad clown. De lägger bara ETT ägg och är trogna samma partner hela livet, upp till 30 år.

Dag 3 Skogar – Höfn 28 mil

Island reseskildring glaciären Solheimajökull nära VikIsland reseskildring Jökulsàrlòn glaciär lagunIsland reseskildring Jökulsàrlòn glaciär lagun

Denna dag får vi tillfälle att vandra till foten av glaciären Solheimajökull nära Vik. Glaciären har tyvärr färgats svart av lavastoff och nedfall vid vulkanutbrotten men det var ändå mäktigt – 1000m djup på vissa ställen – sådana mängder is.

Höjdpunkten vi sett fram emot denna dag var besöket vid Jökulsàrlòn glaciär lagun – där några scener från en Bond film spelats in. Det är den näst djupaste sjön med ett djup på 300m och vattnet är smältvatten från glaciärerna. Det är också en av Islands mest besökta platser. Vi åker på ibland dåliga grusvägar med single track broar och en del tunnlar, den längsta vi åkte i var 5,6km och till stor del med nedförslut (och sen bara lite uppför !).

Vi såg också på många ställen stenrösen som människorna byggt upp av lavastenar för att markera att de varit där…

Dag 4 Höfn(Brunnholl) – Egilsstadir  27 mil

Vi ser många vackra vyer denna dag, kommer till Stokksnes och den lilla fiskebyn Djupivagur där vi geocachade och åt lunch. Kyrkorna är pittoreska med blå och rödmålade tak och ligger utslängda mitt i den karga naturen. På en bild ser man en vacker utsikt från ett fönster, det är från vårt rum på Brunnholl där vi övernattade. Natten därpå bodde vi i en mysig timmerstuga vid Eyvindara II

Island reseskildring pittoresk kyrkaIsland reseskildring utsikt över glaciären vid BrunnhollIsland reseskildring lilla fiskebyn Djupivagur

Dag 5 Egilsstadir – Myvatn  32 mil

Där fascineras vi av Islands mest kraftfulla vattenfall, 200-500kbm/s, Europas största 44m högt, 100m brett. Vägen dit var MYCKET dålig och där var vi tacksamma att vi hade en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång och stora hjul.

Väl framme vid Myvatn som är en ganska näringsrik men grund sjö som ligger i ett aktivt vulkaniskt område o närheten av Kraflavulkanen. 9 av de 12 astronater som varit på månen har tränat här och Neil Armstrong lär ha sagt att det är mer likt månen än månen själv…

I Myvatn badade vi i det svavelångande ljusblå naturbadet Jardbödin, ca 40 grader  uppvärmt av naturen.

Island reseskildring Europas största vattenfallIsland reseskildring naturbadet Jardbödin,MyvatnIsland reseskildring månlandskap vid Myvatn

Dag 6 Myvatn – Husavik – Varmahlid  23 mil

I Husavik var det dags för nästa aktivitet vi sett fram emot mycket – valsafari. Vi åkte med North Sailings båt Nattafari och det var 98% sannolikhet att vi skulle få se(åtminstone skymten av) valar. Vi åkte 3 tim men tillhörde olyckligtvis de 2 procenten… Vi har dock en valsafari tillgodo nästa gång vi kommer…

Denna dag hinner vi också besöka Godafoss (gudarnas vattenfall) på väg mot Akureyri, Islands näst största stad. Där har de trafikljus med rödljus formade som hjärtan heart !

Vi intog en mycket god middag på Kaffi Krokur

Island reseskildring valsafari med Nattafari i HusavikIsland reseskildring North Sailings båt Nattafari i HusavikIsland reseskildring Godafoss (gudarnas vattenfall)

Dag 7 Varmahlid-Borgarfjordur-Reykjavik  34 mil

Äntligen får vi se  vilda islandshästar och jag går fram för att hälsa på dem och fotografera. Då kommer EN av hästarna fram till mig och jag klappar honom på nosen – och upptäcker då att hans uppenbarelse med den blonda kalufsen på sned är ju SÅ lik Neymar (fotbollsspelaren). Det lustiga som händer sedan är, att de andra hästarna blir lite avundsjuka och också vill komma fram men det ser Neymar till att de inte kan…HAN är stjärnan…

Även om islandshästen sällan växer över tillåten gräns för ponny (148 cm), så kallas rasen ändå för häst. På Island betraktas islandshästen med kärlek och vördnad då hästarna funnits på ön i över 1200 år. /Wikipedia

Island reseskildring islandshästar NeymarIsland reseskildring islandshästar NeymarIsland reseskildring islandshästar Neymar

Dag 8 Reykjavik och hemfärd

En avslutande halvdag i R. innan hemfärd. På lördagsnatten uppmättes 1400 mindre jordskalv under Vatnajökull (Bardarbunga) och risken för ett större vulkanutbrott bedöms till 50%(vi åkte alltså hem på fredag kvällen…)
På dagen hinner vi med att besöka den speciella Hallgrimskyrkan med sina 70 m Islands högsta ! byggnad och tog 40 år att bygga. Utanför finns en staty föreställande Leif Eriksson, den förste europén som nådde Nordamerika.

Island reseskildring, restaurang ReykjavikIsland reseskildring, restaurang ReykjavikIsland reseskildring Hallgrimskyrkan, Reykjavik

Vi äter en avslutande lunch på restaurang Reykjavik. Island är också ett av få länder där McDonalds INTE finns.

Har du inte besökt Island och gjort e rundtur ännu så kan jag verkligen rekommendera det – det landskap och den natur och de upplevelser man får där kan man knappast få någon annanstans – (ja möjligen då Nya Zeeland)

Slut på Island reseskildring.
Karta över vår färdrutt längs Ring 1. 8 dgr totalt.

Island Ring road 1

Reykjavik-Thingvellir-Geysir-Strokkur-Gullfoss-Seljalandsfoss-Skogafoss-Drangshlid-Dyrholaey-Skogar- Solheimajökull-Jökullsarlon-Höfn-Egilsstadir-Stokksnes-Djupivogur-Myvatn Nature baths – Dettifoss- Husavik Whale safari-Godafoss-Akureyri-Kaffi Krokur-Varmahlid-Borgarfjördur-Reykjavik