Rocky Mountaineer Kanada

Med bil och Rocky Mountaineer genom Kanadas nationalparker

Calgary TowerBuffalo Mountain Lodge, BanffBanff 1 juli - Kanads nationaldag - parader mmUtsikt från Sulphur mountain BanffUtsikt från Sulphur mountain BanffSmaragdgröna Emerald LakeKanottur på smaragdgröna Emerald LakeKanottur på smaragdgröna Emerald LakeVandring runt Emerald LakeVancouverTidig morgon 4.30 vid Emerald Lake - magiskt vackerTidig morgon 4.30 vid Emerald Lake - magiskt vackerTidig morgon 5.00 vid Emerald Lake - magiskt vackerTidig morgon 5.00 vid Emerald Lake - magiskt vackerKanottur på Emerald LakeAgnes Teahouse vid Lake LouiseAgnes Teahouse vid Lake LouiseIcefield ParkwayPeyto LakePeyto LakeColumbia Icefield glaciärenCliff walk vid Columbia IcefieldLiten nalle vid vägkanten...Morgonsol vid Fairmont Jasper Park LodgesMorgonsol vid Fairmont Jasper Park LodgesKanoter vid Fairmont Jasper Park LodgesRocky Mountaineer i JasperUtsikt från Rocky Mountaineer Utsikt från Rocky Mountaineer Utsikt från Rocky Mountaineer Mount RobsonVancouverVancouverVancouverVancouverVancouverCapilano ParkCapilano Suspension Bridge VancouverCliff Walk Capilano Park Vancouver

Med hyrbil och lyxtåget Rocky Mountaineer genom några av Kanadas vackra nationalparker.

En fantastisk 2 veckors vistelse i flera av Kanadas nationalparker som Banff nationalpark, Yoho nationalpark samt 2 dgrs  resa mellan Jasper och Vancouver med det lyxiga tåget Rocky Mountaineer.  Första veckan hade vi en hyrbil och åkte runt och bodde på fina lodges vid de oerhört vackra sjöarna Emerald Lake  Deer Lodge vid Lake Louise, Peyto lake.

Att bila runt och bo på dessa mysiga timmer lodges bland de här otroligt vackra sjöarna insprängda bland de höga bergen – var verkligen en mäktig upplevelse – så otroligt vackert – en lisa för själen.

Vi flög till Calgary i Alberta som är en provins i västra Kanada där vi hade en dag på oss för lite sevärdheter bl.a. Calgary Tower. Sedan 1,5 tim bilfärd till Banff (men det tog nog 3 tim eftersom det var fullt med bilar ute – vi råkade – utan att vi visste om det – åka på Kanadas nationaldag.)

Vi hade alltså turen att komma till Banff den 1 juli, på Kanadas nationaldag – så mängder av människor började samlas på huvudgata där de många och spännande karnevalstågen skulle passera. Det var en upplevelse. I Banff bodde vi på Buffalo Mountain Lodge – mycket trevligt.
Vi åkte upp till toppen a Sulphur Mountain med Banff Gondola, en fantastisk utsikt därifrån.

Vid Emerald lake tog vi en promenad runt sjön och hyrde även en kanot och paddlade på den smaragdgröna sjön med de mäktiga bergen i bakgrunden – en lisa för själen . Wow.

Vid Lake Louise vandrade vi givetvis upp till Agnes Teahouse på 2135möh (högre än Kebnekaise), 1 tim 40 min vandring med 400m stigning . Väl uppe unnade vi oss en kopp te med tilltugg. De lär ha 100 sorters te, men ingen el och maten bärs upp av personalen, unga studerande.

Vi åkte sedan längs oerhört vackra Icefield Parkway – en av världens vackraste vägar där vi vandrade upp för att få utsikt över vackra Peyto Lake. Vi besökte glaciären vid Columbia Icefields, ytan stor så att den rymmer 2st Paris. Vi åkte snowcoaches med stora gummihjul upp en bit på glaciären – mäktigt. Vi prövade naturligtvis även på skywalk på glasgolv 300m över marken – lite pirrigt man häftigt.
I Jasper lämnade vi hyrbilen och övernattade på vackra Fairmont Jasper Park Lodge och dagen därpå gick över röda mattan och klev på mytesomspunna Rocky Mountaineer – en av världens vackraste tågresor.
Med tåget passerar vi Mount Robson i Kanadas Klippiga Bergen med 3954möh, Kanadas högsta berg.
Efter 2 dygn med övernattning i Kamloops är vi framme i vårt slutmål – Vancouver där vi stannar i 3dgr innan hemfärd. Där besöker vi Capilano Park och ännu en Cliff walk samt promenad över Capilano Suspension Bridge –  en 137 meter lång hängbro som hänger 70 meter över floden Capilano.
Vi äter en avslutslunch  på trevliga Joe Fortes Seafood & Chop House där bl.a. Nicklas Lidström har en klubba på väggen.

Flyg till Calgary – Banff- Emerald Lake-Lake Louise- Peyto Lake – Columbia Icefield-Jasper.
I Jasper klev vi på Rocky Mountaineer som på vägen mot Vancouver gjorde ett stopp i Kamloops.

Här finns mer info på Rocky Mountaineers officiella hemsida:

En annan spännande resa med ett mer gammaldags lyxtåg – i Sydafrika:
Med Rovos Rail till Kapstaden (intern länk)