Norrland – Norge roadtrip

  • Höga kusten bron
  • Höga kusten bron
  • Höga kusten bron
  • Höga kusten bron
  • Tree Hotel Mirror Cube
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Tree Hotels, Harads
  • Treehotels, Harads
  • Treehotels, Harads
  • Treehotels, Harads
  • Treehotels, Harads
  • Treehotels, Harads
  • Treehotels, Harads
  • Torneträsk
  • Lapporten, Abisko
  • Icehotel, Jukkasjärvi
  • Icehotel, Jukkasjärvi
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Manshausen, Island
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Lofoten
  • Sculpture Head at Eggum, Lofoten
  • Sculpture Head at Eggum, Lofoten
  • Sculpture Head at Eggum, Lofoten
  • Lofoten
  • Eggum, Lofoten
  • Stamsund, Lofoten
  • Torghatten
  • Torghatten
  • Torghatten
  • M/S Nordnorge
  • Sunset seen from M/S Nordnorge
  • Sunset seen from M/S Nordnorge
  • Sunset seen from M/S Nordnorge
  • Sunset seen from M/S Nordnorge
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Veiholmen Brygge Brygge
  • Veiholmen Brygge
  • Veiholmen Brygge
  • Veiholmen Brygge
  • Veiholmen
  • v
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Veiholmen
  • Leaving Veiholmen
  • Leaving Veiholmen
  • Leaving Veiholmen
  • Leaving Veiholmen
  • Leaving Veiholmen
  • Leaving Veiholmen
  • Atlantic Road tunnel 5,7km
  • Near Atlantic Road
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien  Storseisundbron
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien  Storseisundbron
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien
  • Atlantic Road / Atlanthavsvägen / Atlanterhavsveien  Storseisundbron
  • Trollstigen
  • Trollstigen
  • Trollstigen
  • Trollstigen
  • Trollstigen 10%
  • Trollstigen
  • Trollstigen
  • Geiranger
  • Crusing ship at Geiranger
  • Fretheim hotel,FLÅM Historic room
  • Fretheim hotel,FLÅM Historic room
  • Fretheim hotel, FLÅM
  • Fretheim hotel, FLÅM
  • Fretheim hotel,FLÅM
  • Fretheim hotel,FLÅM
  • Fretheim hotel, FLÅM
  • Fretheim hotel, FLÅM
  • Fretheim hotel, FLÅM
  • FLÅM
  • Café wagon at FLÅMS
  • FLÅMS banan
  • Kjosfossen waterfall, FLÅM
  • Laerdals tunnel, 24,5km
  • Seven sisters, Geiranger
  • Steinsdalsfossen
  • Steinsdalsfossen
  • Roundabout inside a long tunnel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Ullensvang hotel
  • Hardangervidda
  • Hardangervidda
  • Hardangervidda
  • Short vut to Sweden (72NOK)..
  • Back in Sweden in 10 m...
  • The roundtrip

Reseskildring höstresa genom Norrland och vackra Norge

I sept bilade vi norrut genom Norrland och sedan vidare in i Norge, ut till Lofoten varifrån vi sedan tog Hurtigruten ner till Kristiansund. Därifrån åkte vi bl.a. Atlanthavsvägen, Trollstigen, en tur på Geirangerfjorden, vidare till FLÅM där i åkte FLÅMS-banan ToR.

Etapp 1 52 mil, 6:45 tim

Resan utgick från de pittoreska Rönnäsbyarna 10km söder om Leksand dvs. i hjärtat av Dalarna.
Första etappen gick upp till Höga Kusten där vi övernattade på Höga Kusten Hotellet med en häftig utsikt över Höga Kusten bron. Tyvärr var det mulet och disigt. Vi avnjöt en god middag med fjällröding på hotellets restaurang och till det en Höga Kusten öl – naturligtvis.

Vi hann också med en sväng i Höga Kusten området varifrån den stämningsfulla bilden på fåglarna som simmar i vattnet. Denna etapp var 41 mil.

Etapp 2 54 mil, 6:15 tim

Nästa etapp, 53 mil gick mellan Höga Kusten och Harads i Bodens kommun – den lilla byn vid Luleälven i Norrbottens län.
Där övernattade vi i Mirror Cube – en av de 7 hyddorna uppe bland träden – anläggningen heter Tree Hotel. Alla hyddorna har olika utseende och personlighet samt är lite olika stora.

Etapp 3 30 mil, 3:30 tim

Etappen därpå, bara 29 mil, gick till Jukkasjärvi – där vi övernattade på Icehotel. Sedan några år kan man bo i isrummen året runt, vi bodde i en s.k. Konstsvit 365. När man bor på sommarhalvåret har man också tillgång till ett varmt rum, vilket man alltså inte har på vintern. Det är -5 — -8 garder i rummet. Sovsäcken ska dock klara -25. Vi åt en god middag på Ice hotel restaurangen.

Etapp 4 40 mil, 5:30 tim

Denna etapp gick via Torneträsk, Kiruna och via Narvik ner till den lilla ön Manshausen – där vi övernattade i häftiga hytter som hängde utöver bergväggen över fjorden. Ön och de 6 hytterna ägs av den kände äventyraren Börge Ousland. Där upplevde vi en fantastisk solnedgång och än än mer magiks soluppgång med Lofotens taggiga bergstoppar i fjärran.

Etapp 5 31 mil, 5:30 tim

Nästa dag åker vi via några färjor ut till Lofoten som har en mycket vackert och lite annorlunda landskap. Vi besöker bl.a. den lilla byn Eggum där det finns en spännande skulptur – som ligger mycket ensligt. Sista biten måste man vandra ca 2km. Den kallas Hode eller Head och är just det- ett huvud men går man runt skulpturen så ändrar det skepnad 16 ggr och är från ett perspektiv rättvänd, från ett annat perspektiv plötsligt upp och ner… Konstnären heter Marcus Raetz och är från Schweiz och den uppfördes 1992.

Etapp 6-7 7 mil, 1:30 tim (Hurtigruten Lofoten – Kristiansund)

Nu tar vi bilen ombord på Hurtigruten MS Nordnorge från Stamsund på Lofoten ner till fastlandet och Kristiansund. Tors 22:00 – Lörd 16:30 tar den turen. Vi får uppleva en magisk solnedgång. Från Kristiansund bilar vi sedan via 2 färjor ut längs den slingriga och mycket vackra vägen ut till lilla fiskebyn Veiholmen längst ut i havsbandet. På vägen ut över ett par vackra välvda broar håller solen just på att gå ner. Magiskt. Vi övernatter på Havskroa, Veiholmen Brygge som speglar sig i det blanka vatten i den lilla hamnen.

Etapp 8 28 mil, 5:30 tim

Morgonen därpå vid 5-tiden får jag uppleva en helt magisk soluppgång. Vi åker tillbaka och kommer sedan till Atlantshavstunneln som är 5,4 km lång och dyker allt djupare ner under havsnivån…När vi väl kommer ut ur den så börjar den episkt vackra Atlanthavsvägen (Atlantic Road) – en av världens vackraste vägavsnitt. Den slingrar sig över ett stort antal små öar och är totalt 36km mellan orterna Bud och Kårvåg men den vackraste delen är kortare, 8,3km och går över 8 broar varav den mest spektakulära är Storseisundbrons med sin hisnande, svängda valvbåge.
Här kan man läsa mer och se en del häftiga bilder o bildspel Bron över Storseiesundet

Vid Eldhusøya har de byggt en promenadstig så att kan man promenera i princip runt ön alldeles nära Atlanten.

Efter Atlanthavsvägen bar det sedan av mot Åndalsnäs och Trollstigen uppför med 10% lutning.

Här finns bra information om Trollstigen och Stigfossen. Trollstigen slingrar sig upp till Stigrøra, på 858 möh, via 11 st hårnålskurvor. På vissa ställen går vägen in i berget, på är det enbart låga stenmurar. En imponerande stenbro tar bilarna över vattenfallet Stigfossen. Att köra uppför är inget större problem men kör man nerför bör man vara försiktig med bromsarna så de inte blir för glödheta och tappar bromsverkan- bättre motorbromsa.

Vi gör en liten avstickare in till Juvet för att titta p de arkitektritade husen som är integrerade med skogen. Efter ytterligare en av många färjor så är vi framme i Geiranger där vi avslutningsvis åker nerför Örnesvingen som har 11 hårnålskurvor som leder ner till byn, en av världens vackrast belägna byar. Givetvis stannar vi på utsiktsplatsen där man har en fantastisk utsikt över både Geirangerfjordens böj och inlopp samt själva viken där kryssningsfartygen lägger till.
Vi har ett rum med fjordutsikt på Geiranger Hotell och får återigen en magisk solnedgång och där ligger ett kryssningsfartyg med belysningen tänd i mörkret.

Etapp 9 26 mil, 4:30 tim

Nästa dag tar vi färjan mellan Geiranger och Hellesylt och får åka en bit på vackra Geirangerfjorden bl.a. förbi de ”7 systrarna”. Från Hellesylt bilar vi sedan ner mot FLÅM – via återigen flera färjor (som alla kostar mellan 150-250 NOK). På vägen dit åker vi genom världens längst biltunnel, Laerdalstunneln, 24,5km lång. Det var mäktigt. Flåm tar vi tåget upp till Myrdal och på vägen dit stannar det i 5-7min vid Kjosfossen (ett 93 m högt vattenfall, hyfsat imponerande) men det mest spektakulär är – att plötsligt hörs vacker och trolsk musik och en i Huldra iklädd röd klänning börjar dansa vid den lilla ruinen, efter en stund försvinner hon ner i ett hål i ruinen och efter några sek dyker hon upp en bra bit bortom ruinen (två Huldror, kanske tvillingar… kan man gissa…) Det var vackert, överraskande och trevlig inslag. Efter en kvarts paus i Myrdal åker vi tillbaka ner till Flåms där vi övernattar på Hotel Fretheim – vi har valt ”Historic rooms” vilket var extra trevligt.

Etapp 10 34 mil, 6 tim

Nästa dag bär det av ner mot Bergen där vi hälsar på släktingar. Efter några timmar i Bergen så åker vi vidare till nästa övernattning i vackert belägna Ullensvang Hotel ett familje hotell som drivits av 5 generationer.
Även där har vi turen att få uppleva en helt magisk soluppgång (det gäller att vakna och stiga upp tidigt dock..)

Etapp 11 67 mil, 10 tim

Det här var vår sista övernattning – nu bär det av hemåt över Hardangervidda via Eidfjord och Haugastöl. (Bara ett par dagar efter att vi kommit tillbaka till Rönnäs så kom stormen från USA till Norge, vissa vägar stängdes av pga ras och lera och det kom snö på Hardangervidda så även där stängdes vägarna av. Via Google Maps hittade min co-driver en ”smart” genväg – som började med en bom, kreditkortsautomat och 70NOK – första biten av vägen vara alldeles nyasfalterad, sedan blev det sämre och sämre och vi var HELT ensamma i 4,5 mil och det var mycket ödsligt. Ingen mobiltäckning heller så vi höll tummarna för att skippa punktering, slut på bensinen eller annat problem…